Sijaintipaikka on Helsingin vesialueen länsiosassa Länsiluodosta eli Västerbådanista kaakkoon.
Teräsrunkoisen aluksen hylky, jota on romutettu ja josta on pelastettu tavaraa ja osia. Höyrykattila on jäljellä pohjassa 8 metrin syvyydessä. Keulaosa ja keskilaiva ovat hajonneet, peräosasta on enemmän jäljellä. Astioita on pohjassa hajallaan, samoin puuosia, jotka ovat ehkä peräisin aluksen sisustuksesta. Hylyt.netin (29.5.2025) mukaan hylyllä 2020 sukeltanut henkilö kuvailee hylkyä näin: Hylystä on jäljellä yksi suurempi kokonaisuus, joka alkaa 16 metristä ja jatkuu rinnettä ylös noin 9 metrin syvyyteen. Syvin kohta on tunnistettavissa peräkanneksi ja -partaaksi, höyrypannu on tämän hylynkappaleen vieressä sen oikealla puolella, hyvin lähellä hylynpalaa. Hylynkappaleen yläpuolella rinteessä on irrallista rautaromua ja osia venttiileistä, putkia ym. debristä, jota jatkuu tasaisesti karin kallioseinään saakka noin 3 metrin syvyydessä. Romu kiertää matalan molemmille puolille ja karin länsi-kaakko-pohjoispuolella on muutaman metrin syvyydessä useita suuria hylyn kylkien ja kansien paloja, kooltaan useita metrejä suuntaansa. Yhdessä näistä paloista on kiinni vintturi tai muu kone.
Orion oli teräsrunkoinen puisella sääkannella varustettu höyrylaiva, jossa oli kolme raakapurjetta keulamastossa ja kahvelitakila perämastossa. Aluksen pituus oli 63,4 metriä. Haaksirikon jälkeen lasti pelastettiin, mutta hylky jäi karikolle, josta se myöhemmin liukui syvemmälle ja upposi. Alus oli rakennettu 1884. Haaksirikon sattuessa 28.12.1931 alus oli matkalla Rouenista Turun kautta Helsinkiin. Aluksen omisti Suomen Höyrylaivaosakeyhtiö. Merenkulkulaitoksen henkilökunta ja pelastusalus Konvoj saivat pelastetuksi aluksen miehistön ennen aluksen uppoamista. |