Kohteessa on 20 x 20 metrin kokoinen palanut alue, jossa ei kasva turvetta. Rungon putoamispaikalla on matala painanne. Alueella on lentokoneen alumiini- ja rautaromua. Suurimman osan romuista on ilmeisesti keräilijät vienyt pois.
Mika Sarkkinen selostaa kohdetta inventointiraportissaan seuraavasti: Kyseessä on kesällä 1941 tuhoutuneen venäläisen lentokoneen putoamispaikka. Hannu Valtosen mukaan (Lapin lentokonehylyt. Yli 20 vuotta pohjoista lentokonearkeologiaa Keski-Suomen ilmailumuseon julkaisuja 4. Helsinki 1993, s. 248) pudonnut kone on ollut Tupolev SB-2. Ilmeisesti ainakin yksi lentäjä on pelastunut, sillä järven rannalta on löydetty laskostettu laskuvarjo. Inventoinnin aikana kuultiin, että putoamispaikan luota olisi löydetty myös jonkinlaisia papereita, joiden mukaan ainakin yksi lentäjistä olisi ollut nainen. Paikasta kertoo myös K. M. Wallenius (1951, s. 25). Hänen mukaansa koneenkappaleiden joukossa olisi ollut luitakin. Pyhäjärven erakon Vihtori Luokilan kerrotaan mm. tehneen uistimia moottorin jäähdyttimen kuparipellistä.
Inventoinnin (Sarkkinen 2002) yhteydessä tavattiin Syvälammen rannalta pilkka, jonka merkinnät on tulkittavissa venäläiseksi kirjoitukseksi (kohde 89, pilkka 34). Siinä oleva ylin sana MIP on tulkittavissa suomeksi sanaksi "rauha" ja alempi I?????? mahdolliseksi naisen nimeksi.
Skapat: 20.3.2019 Senaste förändring: 20.3.2019
Undersökningar
Mika Sarkkinen inventering 2002
Anmärkningar: Kemiläisten jalanjälijjä. Kalastusperinteen hyödyntäminen matkailussa. Täydennyskoulutuskeskus Lapin Yliopisto
Skapat: 20.3.2019
Den nedladdningsbara filen kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsskyddat. Filens upphovsrätt hör till rapportens upphovsman och till övriga i rapporten nämnda aktörer. För vidare bearbetning av materialet bör tillstånd erhållas av innehavaren av upphovsrätten.