Ensimmäisen maailmansodan aikainen puolustusasema, jonka rakennusajankohta on 1915–1918. Kohde sijaitsee Lahdentien ja Kehä I:n risteyksessä, moottoritien ramppien väliin jääneen kallioisen mäen pohjoisreunalla. Maasto on osittain avointa kallio- ja nurmialuetta, osittain melko ryteikköistä, nuorta lehtipuumetsää ja vesakkoa.
Mäen juurella on maahan kaivettua hautaa. Mäen huipulle johtaa kallioon louhittu hauta, jota on itäpuolelta suojattu matalalla maavallilla. Kallion huipulla, haudan eteläpäässä on betoninen tähystysasema. Kallion reunalla, Lahdentien reunalla on säilynyt luonnonkiviharkoista muuratun, kaksihuoneisen suojahuoneen toinen huone, jonka koko on noin 2 m x 3 m. Suojahuoneen toinen huone on tuhoutunut. Kohteen pohjoisosassa on kivistä muurattu konekivääriasema, jonka torjuntasuuntana on koillinen. Konekivääriasemassa on yksi komero jäähdytysvesisäiliötä varten. Asema on melko pahoin vaurioitunut.
Konekivääriasemaan liittyy pieni, noin 2 m x 2 m kokoinen, kivistä muurattu suojahuone.
Kohde kartoitettiin vuonna 2020 ja kohteen aluerajausta muutettiin kartoituksen perusteella. Kuten kartoitusraportissa todetaan, kohteen rakenteet rajautuvat selvästi kallioalueelle ja sen viereen.
Puolustusasema kuuluu tukikohtaan IX, jonka tukikohdat 1–18, tykkipatterit 71 ja 72, este1 ja tiet 1 ja 2 sijaitsevat Malmin, Kivikon ja Tattariharjun alueilla. Näistä kohteet 5, 13–16 ja 18 ovat tuhoutuneet, muut ovat säilyneet kiinteinä muinaisjäännöksinä.
Kohde kartoitettiin vuonna 2020 ja kohteen aluerajausta on muutettu sen perusteella. Kohteen rakenteet rajautuvat selvästi kallioalueelle ja sen viereen, kartoitusraportissa todetaan. |