Sijaintipaikka on Porkkalanniemen kärjestä itäkaakkoon ja noin 1,5 km Järvön saaresta kaakkoon.
Puurunkoisen 2-mastoisen tasaperäisen purjelaivan hylky, jonka pituus on noin 27 metriä ja leveys 6 metriä. Aluksen pohjassa on kuparipellitystä. Runko on melko hyvin säilynyt. Mastot ovat kaatuneet suurimmalta osin oikealle puolelle pohjaan. Takilan osia on myös aluksen sisällä. Ankkuripeli on paikallaan ja siitä juoksee kettinki ulos vasemmasta klyyssistä. Oikealla keulan sisäpuolella on iso rauta-ankkuri. Ranapalkki on paikoillaan. Keulamastosta on jäljellä katkennut osa, jonka ympärillä on kansivinssien jäänteitä. Naakeleita on naakelipenkeissä ja vinssissä paikoillaan. Keulapuu on poikki ja peräpeili pudonnut perän taakse pohjalle. Kansi on suurimmaksi osaksi hajonnut. Ruumassa on ilmeisesti viljalasti.
Hylky löytyi monikeilainluotauksessa vuonna 2001. Museovirasto teki hylylle kaksi tarkastussukellusta 2004 ja arvioitiin, että kyseessä voi olla 1800-luvun jälkipuolella rakennettu alus.
Barlius-ryhmän mukaan hylky saattaa olla englantilainen priki John Clue, joka upposi 1872. Alus oli rakennettu Shorehamnissa James Britton Balleyn telakalla vuonna 1839. Se oli alunperin parkkilaiva Daniel Dyer. Kotisatama oli Lontoo. Parkki muutettiin prikiksi 1841-1842. Vuonna 1869 kapteeni W.R.Clue Liverpoolista osti aluksen ja nimesi sen John Clue:ksi. Vuonna 1869 sen pohja oli sinkkikuparipellitetty. Priki oli 196 t vetoinen, pituus oli 89,2 jalkaa (27,2 m), leveys 20,9 jalkaa (6,4 m) ja syväys 14,3 jalkaa (4,4 m). Aluksen haaksirikosta tiedetään, että kapteeni James Wilson Yetts jätti 30.10.1872 protestin Helsingissä. Hänen kuljettamansa priki John Clue ajoi vedenalaiselle karille kauralastissa matkalla Kronstadtista Helsingöriin 27.10.1872 kello 4 aamulla noin neljä solmua itään Hankoniemeltä. Priki sai niin pahan vuodon, että irrottuaan karilta se upposi välittömästi lasteineen. Haaksirikon jälkeisenä päivänä kapteeni meni Helsinkiin ja lähetti sähkeen varustamolle. Luotsin mukaan "89/107 8.xi Helsingfors. Kapt. Sundman inberättar att eng. brig. John Clud sjunkit i ung. NOtO Porkala fyrbåk 27.x" (koillisesta piiru itään Porkkalan majakalta). Kuvernöörille annetussa raportissa kerrotaan: Sunnuntaina 27.10.1872 törmäsi englantilainen priki John Clue, lastinaan kauraa matalikolle Mickelskärin luotsipaikan edustallalla Kirkkonummen pitäjässä ja upposi välittömästi sen jälkeen, jolloin yksi seitsenhenkisestä miehistöstä menehtyi, ilman että häntä, alusta tai lastia löydettiin.
Syksyllä 2011 Museovirasto sai hylkysukeltajilta tiedon hylyn vahingoittumisesta ja teki tarkastuskäynnin. Todettiin, että perähytin kattopalkit ovat romahtaneet, perän kansilautoja on siirretty sivuun ja esineitä on viety peräkannen alta. Ruori on siirtynyt alkuperäiseltä paikaltaan ja vahingoittunut. Laivan vierellä olevien takilan osien joukosta on viety plokeja. Museovirasto teki vahingonteosta tutkintapyynnön Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselle, mutta tekijöistä ei saatu tietoa. |