Inventointi 2024:
Lapväärtin kirkon ja Kauhajoen kappelin välinen tie periytyy luultavasti jo keskiajalta. Tielinja on osittain käytössä edelleen ja nykyinen seututie 663 kulkee tuulivoimapuistoalueen läpi Kankalonselän eteläpuolella länsi-itä-suuntaisesti. Vanhojen karttojen perusteella tietä on oikaistu vuoteen 1985 mennessä Vanha-Koivulan, Kankalonselän ja Majamäen kohdalla.
Tuulivoimapuiston hankealueelle sijoittuvat, käytöstä poisjääneet tieosuudet tarkastettiin inventoinnin yhteydessä. Vanha-Koivulan ja Majamäen kohdalla ei tehty havaintoja vanhasta tiestä, mutta Kankalonselän kohdalla vanha tielinja on edelleen havaittavissa. Karijoentieltä (seututie 663) luoteeseen erkaneva Kankalon alatie kulkee alkuosasta vanhan tien kohdalla. Vanha tie jatkuu länteen metsätienä, joka jatkuu maanottoalueelle. Paikalla on havaittavissa tasattu tienpohja, joka erottuu maastossa noin 10–12 metriä leveänä penkereenä, jonka korkeus noin 0,7 metriä. Tien pituus on noin 225 metriä.
Vanha tienpohja jatkuu nykyisen Karijoentien eteläpuolella noin 125 metrin pituudelta. Alue on pahasti pusikoitunut, mutta vanha tienpohja on yhä nähtävissä. Tien leveys on 10–12 metriä ja se on noin 0,7 metriä korkea. Vanhaa linjaa on osittain vaikea seurata, sillä tielinjan oikaisun seurauksena maata on muokattu. Aluerajauksessa on otettu huomioon vain tien säilyneet osat.
Luonti: 6.6.2025
Tutkimukset
Heilu Oy inventointi 2024
Huomautuksia: Kankalonselkä tuulivoimapuistoalueen ja sähkönsiirtoreittien arkeologinen inventointi 2024, kohde 18.
Luonti: 6.6.2025
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.