Alkuperäinen, kiskottamaton ratapenger sortui Yli-Vekkoskella Mustijokeen heinäkuussa 1872.
Sortuman paikalle rakennettiin tilapäisluonteinen, puinen viaduktisilta, joka vuoteen 1890
mennessä heikkeni kunnoltaan siinä määrin, että ratalinja siirrettiin pohjoisemmas uuteen
paikkaan. Uudelle osuudelle tulleet kallioleikkaukset olivat historiallisen Kerava-Porvoo -osuuden
suurimmat.
Kaksi eri-ikäistä ratalinjaa sijaitsevat Yli-Vekkoskella Mustijoen rannalla. Korkokuvaa luonnehtii voimakaspiirteinen, jylhä kalliotopografia. Aiemmin laidunnettua jokilaaksoa peittää osin hakamainen, rehevä lehtometsä.
Alkuperäisen ratalinjan pengerrunkoa on säilynyt sortuman itäpuolella noin 160-180 metriä, länsipuolella hieman vähemmän. kasvillisuuden verhoamat pengerfragmentit ovat mielenkiintoisia, jäänteenomaisia kohteita, jotka todistavat paitsi ratalinjan historiasta ja ajan kulusta, myös radanrakennustekniikan alkuvaiheisiin liittyneestä kokeiluhengestä.
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.