Sijaintipaikka on Taivassalon kunnan vesialueella Taivassalon kirkosta 9,5 km etelään Omenasaaren lounaiskärjen eteläpuolella ja Petäkarista itään noin seitsemän metrin syvyydessä.
Puurunkoisen pienen purjealuksen hylky, joka on 13,92 metriä pitkä (mitattuna keulasteevin ulkopinnalta perästeevin ulkopinnalle) ja suurimmalta leveydeltään 4,92 metriä. Hylyn keula osoittaa luoteeseen ja perä kaakkoon. Runko kohoaa pohjasta noin kahden metrin korkeuteen. Keula, perä ja kyljet ovat ehjähköt. Kansirakenteet ovat enimmäkseen tuhoutuneet. Takilaa tai sen osia ei ole havaittavissa. Aluksen ruumassa on tiiliä. Tiilissä ei ole leimoja tai merkintöjä. Hylyn peräosassa on pumppu, laivaliesi ja erilaisia laivan tarpeistoon kuuluneiksi tulkittuja astioita. Keulassa on ankkuripeli ja siitä erkanee paksuhko rautakettinki, jonka päässä on rauta-ankkuri.
Barlius -ryhmä paikansi hylyn viistokaikuluotaamalla 2021. Alueella suoritettiin etsintöjä, koska siellä tiedettiin lehti- ja arkistotietojen perusteella tapahtuneen ainakin kolme haaksirikkoa (kaljaasi Onni v. 1890, kaljaasi Försöket v. 1890 ja kaljaasi Elvi v. 1933). Barlius kuvasi ja 3D-mallinsi hylkyä 2022. Barlius on selvittänyt aluksen identiteettiä sanomalehti- ja arkistolähteistä. Kyseessä on oletettavasti kaljaasi Försöket, jonka kotipaikka oli Uusikaupunki. Uudenkaupungin laiva-asiakirjat ovat Turun maakunta-arkistossa Uudenkaupungin raastuvanoikeuden kokoelmassa. Vuoden 1879 mittakirjassa Försöketin omistajaksi ilmoitetaan Otto Nordling. Mittakirjan mukaan aluksen pituus on ollut 12,75 metriä ja leveys 3,9 metriä. Nya Pressen (6.9.1890) kuvaa onnettomuutta seuraavasti (suomennos Ilkka Järvinen): ”Uusikaupunkilainen kaljaasi Försöket (noin 25 rt), kippari J.Lindmark, upposi lastinaan 8000 tiiltä matkalla Sundholmin kartanolta Turkuun 28.8.1890 Omena saaren luona 13,5 kyynärän syvyyteen, lähellä Palvan salmea. Hakkenpään läntisellä selällä kaljaasi joutui voimakkaan myrskyn kouriin, joka repi purjeet riekaleiksi ja vaikka ankkurit laskettiin, ajelehti kaljaasi selälle jossa merenkäynti upotti sen muutamassa minuutissa. Miehistö pelastautui veneellä Omena-saareen.” Luotsi- ja majakkalaitoksen vuosikertomuksessa onnettomuuden syyksi kerrotaan ”Laiva sai vuotoreijän ankkurissa ollessaan ja upposi heti.” Ruotsalaisen luotsiaseman vanhempi luotsipäällikkö Ylander puolestaan vahvistaa sekä kaljaasi Försöketin että Onnin haaksirikon 15.9.1890 päivätyssä raportissa sanoin: ”…kaksi galjasi meni hylkyksi 27. ja 28. elokuuta.”
Barlius-ryhmän tekemä raportti on liitteissä. |