Sijaintipaikka on Kemiönsaaren ulkosaaristossa Hangon läntisellä selällä Morgonlandet -saaresta lounaaseen noin 35 metrin syvyydessä kovalla moreenipohjalla.
Puurunkoisen tasasaumaisen aluksen noin 26 metriä pitkä ja 6 metriä leveä hylky. Runko on hyväkuntoinen. Hylyn korkeus pohjasta on noin neljä metriä. Alus on ollut kaksimastoinen kauppalaiva, jossa miehistö- ja keittiötilat ovat olleet kannen alla. Etummainen masto näyttää poikki hakatulta. Perämaston alaosa on pystyssä. Kansilaudoitus puuttuu suurelta osin; sitä on jäljellä reilun metrin leveydeltä pituussuunnassa keskellä kantta. Kansipalkkeja on näkyvissä. Aluksessa on ollut peräpeili, mutta sen laudat ovat irronneet. Peräsin on jäljellä ja pystyssä. Ruori on pudonnut kannen alapuolelle. Hylyssä on havaittu viisi ankkuria, joista kaksi suurinta on keulan edessä pohjassa. Niissä on puutukit, joiden pituus on lähes kolme metriä. Keulassa on massiivinen metallirakenteinen ankkuripeli kettinkeineen. Keula on lievästi auennut. Keulassa on puinen koristepalkki, jossa on kasviornamenttia muistuttavaa kuviointia. Laivassa ei ole ollut apukonetta. Se on upotessaan ollut kivihiililastissa; kivihiiltä on edelleen ruumatiloissa. Kivihiililastin päälle on pudonnut puuosia, muun muassa polvia. Hylyn päällä kulkee kaapeli.
Museoviraston tutkija Hannu Matikan arvion mukaan kyseessä on Pohjoismaiden ulkopuolella 1800-luvun jälkipuolella rakennettu kaksimastoinen raakapurjealus, joka on tarkoitettu Itämeren ja Pohjanmeren liikenteeseen. Hylyn voidaan olettaa olleen uponneena yli sadan vuoden ajan, joten se on muinaismuistolain rauhoittama muinaisjäännös.
Museovirastolle ilmoitettiin 2013, että hylkyyn on kajottu. Museovirasto teki poliisille tutkintapyynnön, mutta tekijästä ei saatu tietoa. Museovirasto teki tarkastussukelluksia hylylle elo- ja syyskuussa 2013. Hylystä nostettiin astioita, joita joku oli nostanut hylyn kansitasolle. Esineet ovat Museoviraston kokoelmissa numerolla SMM232013:1-7.
Laivaa ei ole tutkimuksin tunnistettu, mutta vanhojen sanomalehtitietojen mukaan englantilainen Whitbystä kotoisin ollut priki Northumberland (196 t.) upposi 17.5.1871 ollessaan matkalla kivihiililastissa Sunderlandista Kronstadtiin. Uppoamispaikka oli noin 8 mailia Hangosta lounaaseen. Miehistö pelastui. Kapteenin nimi oli A. Martin. (Helsingfors Dagblad no 134, 20.5.1871. Finlands Allmänna Tidning no 172, 28.7.1871.) Lehtitiedot: I.Järvinen, Nautic Club Urheilusukeltajat ry, Turku. |