Hirvensalon saaren luoteisrannalla sijaitsevan Pikisaaren rannassa Luotsintuvanaukio-nimisen kiinteistön edustalla rantavedessä on noin 55-60 m pitkä rantalinjaa myötäilevä paalurivistö, joka on jäännöstä Turun vanhan (mahd. jo 1600-luvulta lähtien 1800-luvulle) ulkosataman – Pikisaaren – laitureista. Paalutus muodostuu ainakin kolmesta pitkästä rannan suuntaisesta paalurivistöstä ja useista niihin nähden poikittaisesta paalurivistöstä. Paalurivit muodostavat ikään kuin suorakaiteen muotoisia karsinoita, joita on ainakin 2-3 rinnakkain ja useita vierekkäin peräkkäin lähes koko mainitun pituisella rantalinjalla. Kohde on merkitty Turun maasto- ja kaavakartalle.
Pikisaaren satamalaiturien paaluja on kartoitettu mm. 1997, kun vedenpinta oli tavanomaista alempana ja paalut olivat laajalla alueella näkyvissä. Muutamasta paalusta teetettiin vuosilustoajoitus Joensuun yliopistossa. Luotettavaa ajoitusta ei kuitenkaan saatu. Silti saatiin joitakin viitteitä siitä, että aineisto voisi ajoittua jopa 1600-luvun puolelle.
Keskiajan lopussa Pikisaari oli vielä erillinen saari, mutta viimeistään 1700-luvulla se on kuroutunut kiinni Hirvensaloon. Saaren keskellä on korkea ja jyrkkärinteinen kallio, jonka länsirinne jatkuu suoraan vesirajan alle ja jopa aivan lähellä rantaa veden syvyys on vielä noin neljä metriä. Paikka on siten ollut sopivan syvä satamapaikaksi. Pikisaaren satama toimi Turun ulkosatamana ja tervan ja puutavaran lastauspaikkana, kunnes nykyinen satama perustettiin Kanavaniemelle. Saaren asutus liittyi 1600-luvulla laivaukseen ja tervanpolttoon, josta myös nimi Pikisaari on peräisin. Viimeksi Pikisaaressa poikkesivat laivat 1930-luvulla, jolloin ne ottivat polttoainetta saarella sijainneesta hiilivarastosta.
Vanhoissa kartoissa muun muassa vuosilta 1796 ja 1881 näkyy Pikisaaren rannassa kookkaita laitureita. Satamatoiminnan kehitys alkoi kulkea Pikisaaren ohi 1800-luvun lopulla. Vuonna 1876 rakennettu rautatie ulotettiin Turun linnan luo ja Pikisaaressa sijainnut tullikamari siirrettiin Kanavaniemeen 1881. Pikisaaren satamakäyttö loppui vähitellen.
Luonti: 2.7.2010 Viimeisin muutos: 27.4.2023
Tutkimukset
Heljä Brusila ja Maarit Talamo-Kemiläinen tarkastus 1997
Huomautuksia: Paalujen kartoitus 1997, Rakennus Lunden Oy, Dendroajoitus, Joensuun yliopisto 1998
Luonti: 2.7.2010
Nordic Maritime Group Oy inventointi 2021
Huomautuksia: viistokaikuluotaamalla tehdyn vedenalaisinventoinnin yhteydessä rannassa havaittiin paaluja pitkällä matkalla
Luonti: 14.12.2021
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.