Suuri rantatie alkoi muotoutua Turun ja Viipurin linnojen väliseksi yhdysreitiksi 1300-luvun alkupuoliskolla. Suuren rantatien tarkka linjaus voidaan määrittää vasta ensimmäisten karttojen ajalta eli 1600- ja 1700-luvuilta. Rantatien linjaus on luultavasti ehtinyt muuttua aikaisempien vuosisatojen kuluessa. Vantaan kaupungin alueella vaikuttaa siltä, että Suuri rantatie olisi alun perin kulkenut kylien kautta, eikä niiden ohi kuten myöhemmin.
Vuoden 2008 kenttätöiden aikana läpikäydyt Suuren rantatien mahdolliset 1600- ja 1700-lukuja vanhemmat linjaukset ovat seuraavat: 1) Gammelgård-Tavastby; 2) Vinickby-Stobbacka-Brutuby; 3) Brutuby-Övitsböle-Tolkby; 4) Dickursby-Fastböle.
Suuren rantatien 1600- ja 1700-lukujen linjaus on edelleen pääosin havaittavissa Vantaalla. Valtaosa Suuresta rantatiestä on sulautunut nykyiseen tieverkostoon sekä asfaltti- että hiekkateinä. (Parhaiden säilyneet Suuren Rantatien osuudet esitellään omina kohteinaan.) Suuri rantatie on tuhoutunut kokonaan ainoastaan pääkaupungin suurien ulosmenoväylien (Kehä III, Lahdenväylä, Tuusulanväylä ja Vihdintie) kohdilta. Lisäksi muutaman sadan metrin pätkä rantatiestä on Koillis-Vantaalla jäänyt pois käytöstä jo 1800-luvulla.
Suuri Rantatie (Espoo-Vantaa-Sipoo) alkupiste: Pkoo-6685561/Ikoo-3376822; Päätepiste:Pkoo-6691492/Ikoo-3397009
Luonti: 3.3.2008 Viimeisin muutos: 24.1.2014
Tutkimukset
Veli-Pekka Suhonen inventointi 2007
Huomautuksia: Vantaan keskiaikaisten teiden inventointi.
Luonti: 24.1.2014
Petro Pesonen inventointi 2018
Huomautuksia: Suuri Rantatie käydään läpi v. 2018 Vantaan kaupunginmuseon tieinventoinnissa.
Luonti: 24.8.2018
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.