Punkaharjun eteläosassa sijaitseva asema sijaitsee Putikon sahan naapurina Utrasselän rannalla. Asemalta on noin 300 metriä pitkä sivuraide sahalle.
Asema-alueella on asemarakennuksen lisäksi tavaramakasiini, talousrakennukset ja vain muutamalla asemalla säilynyt puinen yleisökäymälä.
Asemarakennuksessa on työpaja ja tavaramakasiinissa myymälä. Vuonna 1987 asemalle valmistui puinen sadekatos, joka syntyi arkkitehtiopiskelijoiden kansainvälisenä yhteistyönä.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 28.8.2009
Historia
Historia
Savonlinna-Elisenvaara -radan V luokan alkuperäisasema Punkaharjun Putikkoon valmistui 1908. Asemalla oli merkittävä tavaraliikenne, sillä Putikon sahan tuotteet kuljetettiin markkinoille rautateitse.
Rautatie vedettiin Putkon kylään missä on vuonna 1775 perustettu Putikon saha sekä 1885 Utrasveden rannalle perustettu höyrysaha ja -mylly.
Putikon asema on Vihreän kullan kulttuuritien päätepiste. Reitin esittelytaulu on aseman pihalla.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 8.2.2010
Lähteet
Lauri Pohjannoro. Vanhan Kerimäen historia, osa II. Jyväskylä 1990.
Putikon rautatieaseman yleisökäymälä on yksi harvoista säilyneistä tyyppinsä edustajista.
Yleisökäymälä kuului aseman perusrakennuksiin ja se sijoitettiin asemarakennuksen rinnalle. Asemarakennuksen toisessa päädyssä oli tavallisesti tavaramakasiini.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 10.2.2010
Historia
Kunnostettu 1998.
Luonti: 1.1.1900
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.