Oulun uusrenessanssiasema on Seinäjoki-Oulu -rataosuuden ainoa II luokan asematyyppi. Se on hyvin säilynyt ja muodostaa asemaravintolarakennuksen kanssa komean parin Hallituskadun päätteenä Oulun keskustassa. Oikeustalon rakentamisen jälkeen asema-alueen yhtenäisyys on kärsinyt uuden rakennusmassan halli-tessa alueen keskiosaa.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.12.2009
Historia
Historia
Keskustelu rautatien saamisesta Ouluun alkoi 1870-luvulla. Asian innokkaimpia ajajia olivat kaupungin kauppiaat, etunenässä kauppaneuvos A.O. Snellman. Vaasan radan jatke Seinäjoelta Ouluun valmistui 1886.
Asema rakennettiin II kaupunginosaan ns. Kakaravaaran laidoille "köydenpunojapaanan" paikalle. Samana vuonna valmistui veturitalli sekä konepaja.
Toiminta Oulun asemalla vilkastui entisestään Tornion radan valmistuttua 1903, ja erityisen vilkasta se oli I maailmansodan vuosina, jolloin Tornio toimi Venäjän tavarakuljetuksen porttina.
Yhteysrata itään Kontiomäelle ja Nurmekseen valmistui vasta 1930, vaikka sitä oli puuhattu Oulun radan valmistumisesta lähtien. Oulun-Nurmeksen radan kuljetuksista 1930-luvulla yli 75 % oli puutavaraa, mutta sen osuus laski autokuljetusten yleistymisen myötä. Sotien aikana rata oli korvaamattoman tärkeä strategisena rautatienä ja sotien jälkeen Kainuun kaivosten malminkuljetuksessa.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.10.2009
Lähteet
Kustaa Hautala. Oulun kaupungin historia IV-V. Oulu 1976, 1982.
Berättelse om byggandet af Uleåborgs jernväg och Jakobstads bibana, afgiven af Byggnadskomitén. Tekniska Föreningens i Finland Förhandlingarna 2-3/1888.
Oulun asema-alue. Asemapuiston inventointi. Arkkitehtitoimisto Ark-Byroo, 28.11.2003. Painamaton moniste. [Oulun kaupungin teknisen viraston tilaama selvitys.]
Luonti: 5.10.2009 Viimeisin muutos: 5.10.2009
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900
Rakennukset ja rakennelmat
Asemarakennus
Muut tunnukset:
564-108-002 VARR
Muut tunnukset:
564002004200032001 VRK vanha rakennustunnus
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
100295772F
Osoite:
Rautatienkatu 11a 90100 OULU
Runko:
Hirsi
Suunnittelija:
Knut Nylander
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.10.2009
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Asemakaava 1986
Asemarakennus / sr2
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 20.12.2013
Asemaravintola
Muut tunnukset:
564-108-005 VARR
Muut tunnukset:
564002004200032002 VRK vanha rakennustunnus
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
100295773H
Osoite:
Rautatienkatu 11b 90100 OULU
Runko:
Hirsi
Kate:
Tiili
Suunnittelija:
Jarl Viking Ungern
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.10.2013
Historia
Asemaravintola valmistui 1930. Arkkitehtuuriltaan se on vielä 1920-luvulle tyypillistä klassismia. Rakennusta laajennettiin 1950, muutettiin 1968, korjattiin 1972.
Ravintolakausi päättyi 1970-luvulla ja tilat muutettiin kauko-ohjauskeskukseksi. Tämä vaihe puolestaan päättyi 2003 ja entinen ravintola jäi henkilökunnan lepotiloiksi. Vuonna 2005 arkkitehtitoimisto Helena Hirviniemi suunnitteli restauroivan korjauksen Pohjois-Pohjanmaan käsi- ja teollisuusyhdistyksen tilauksena.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 23.3.2010
Lähteet
Oulun ravintola rakennus. 16.4.1930. Jarl Ungern. Nro 1812 L 32. KA.
Luonti: 11.12.2009
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 23.3.2010
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.