Tornion asema-alueella on poikkeuksellisesti jäljellä kaksi eri ikäistä asemarakennusta: puinen vuodelta 1904 sekä uudempi, tiilinen vuodelta 1928. Radan itäpuolella on laaja Torpinmäen asuinalue.
Kansainvälisen yhdysliikenteen vuoksi osa Tornion ratapihasta on rakennettu kahdella eri raideleveydellä eli käytössä ovat suomalainen ja Ruotsissa käytetty nk. normaaliraideleveys.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 16.5.2013
Historia
Historia
Suomen puoleinen rata Ruotsin rajalle Tornioon valmistui 1904. Asema sijaitsi Torniojoen itärannalla, mistä oli sillan puuttuessa jatkettava matkaa kaupunkiin lautalla.
Tarkoituksena oli luoda tätä kautta yhteys Ruotsin rataverkkoon. Ruotsin puolella rata päättyi Karunkiin Tornion pohjoispuolella, minne rata ulotettiin Suomenkin puolella 1915.
Rata Haaparantaan valmistui 1919 ja Torniosta pohjoiseen Kaulinrantaan 1928, Pelloon 1964 ja Kolariin 1965. Röytän satamarata avattiin liikenteelle 1928.
Henkilöliikenne Torniosta pohjoiseen päättyi jaksoittain 1960-luvulta alkaen ja Kemistä Tornioon vuonna 1988.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 3.7.2009
Lähteet
Robert Sjöö, 1998. Kaksi keisarillista junamatkaa Ruotsin halki. Teoksessa Keisarin juna. Romanovit Suomen rautateillä.
Jussi Iltanen, 2009. Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat. Karttakeskus, Keuruu 2009.
Luonti: 3.7.2009
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900
Rakennukset ja rakennelmat
Asemarakennus
Muut tunnukset:
851-049-001 VARR
Muut tunnukset:
85142100270007L005 VRK vanha rakennustunnus
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
103286463C
Runko:
Tiili
Suunnittelija:
Thure Adolf Hellström
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 13.3.2009
Historia
Uusi tiilinen asemarakennus valmistui vanhan viereen 1928. Muiden toimintojen ohella myös tulli siirtyi uudelle puolelle. Rakennusta on laajennettu 1941.
Luonti: 3.7.2009
Lähteet
Jussi Iltanen, 2009. Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat. Karttakeskus, Keuruu 2009.
Luonti: 3.7.2009
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 2003
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013
Vanha asemarakennus
Muut tunnukset:
85142100270007L012 VRK vanha rakennustunnus
Muut tunnukset:
851-049-002 VARR
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
103286466F
Osoite:
Torpinmäki 19 95420 TORNIO
Runko:
Hirsi
Kate:
Tiili
Suunnittelija:
Bruno Ferdinand Granholm
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 13.3.2009
Kuvaus
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= asuminen
Luonti: 1.1.1900
Historia
Oulu-Tornio -radan pääteaseman Tornion ensimmäinen asemarakennus vuodelta 1904 muutettiin asuinkäyttöön kun uusi asemarakennus valmistui 1928.
Luonti: 10.3.2009 Viimeisin muutos: 13.3.2009
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 2003
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 14.8.2013
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin
Kulttuuriympäristön tutkimusraportit / rakennettu ympäristö