Asemarakennus edustaa vaaleaksi rapattuinen torneineen pelkistettyä ja monumentaalista tiilifunktionalismia. Se muodostaa vaikuttavan päätteen Hämeenkadulle.
Punatiilinen asema- ja veturitallirakennusten sarja liittyy Tampereella aseman itäpuolella olevaan tullinaukion rakennuskantaan ja sillä on suuri kaupunkikuvallinen merkitys.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010
Historia
Historia
Hämeenlinna-Turku-Tampere -radasta tehtiin päätös valtiopäivillä 1872. Rata vihittiin käyttöön 1876. Sitä jatkettiin Tampereelta pohjoiseen vuoden 1877-78 valtiopäivillä tehdyn päätöksen mukaan ja rakennustyöt Tampere-Vaasan -radalta saatiin päätökseen 1883. Tampere-Pori -rata rakennettiin 1890-95.
Vanhan 1876 valmistuneen II luokan asemarakennuksen käytyä ahtaaksi saatiin rautatiehallituksen arkkitehtitoimistossa pitkien katuliikenteen järjestelyistä johtuneiden viivästysten jälkeen valmiiksi uuden aseman pohjaluonnokset 1933. Hankkeesta järjestettiin arkkitehtikilpailu, jonka jälkeen tehtävän toteutuksen saivat lunastetun ehdotuksen tehneet arkkitehdit Otto Flodin ja Eero Seppälä ansiokkaiden sisätilojen järjestelyiden vuoksi.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 20.12.2010
Lähteet
Viljo Rasila, Tampereen historia II 1840-luvulta vuoteen 1905, 1985.
Rautateiden arkkitehtuuri. Asemarakennuksia 1857-1941. Näyttelyluettelo. Suomen rakennustaiteen museo ja Alvar Aalto-museo. Helsinki 1984.
Tampereen rautatieaseman veturitallit. Selvitys rakennusteknisestä kunnosta ja tulevaisuuden käyttötarkoitusvaihtoehdoista. A-insinöörit Oy, 1998.
Ritningar öfver Finlayson & Co`s Fabriksbyggnader, 1914
(kansio). Sisältää mm. Tampereen kaupungin asema- ja aluekartta, tehty w. 1908
Tampereen kaupungin Rakennuskonttori. Tampereen Kivipaino Osakeyhtiö, 1909
Luonti: 11.5.2010 Viimeisin muutos: 20.12.2010
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900
Rakennukset ja rakennelmat
Asemarakennus
Muut tunnukset:
837-088-047 VARR
Muut tunnukset:
837599000200155001 VRK vanha rakennustunnus
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
1001733424
Osoite:
Rautatienkatu 25 33100 TAMPERE
Suunnittelija:
Otto Flodin
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010
Historia
useita muutoksia, 1999
Luonti: 1.1.1900
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010
Veturitalli
Muut tunnukset:
83711703080009Y003 VRK vanha rakennustunnus
Muut tunnukset:
837-088-032 VARR
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
103435142F
Osoite:
Ratapihankatu 43 33100 TAMPERE
Runko:
Tiili
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010
Historia
Laajennus 1925, 1929,1941
Luonti: 1.1.1900
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010
Veturitalli
Muut tunnukset:
837-088-044 VARR
Muut tunnukset:
837117030800100002 VRK vanha rakennustunnus
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
103435144J
Osoite:
Åkerlundinkatu 16 33100 TAMPERE
Runko:
Tiili
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010
Historia
Laajennus 1901, 1934
Luonti: 1.1.1900
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010
Veturitallien konttorirakennus
Muut tunnukset:
837-088-033 VARR
Runko:
Tiili
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010
Kuvaus
Veturitallien välissä oleva, niitä yhdistävä tiilinen konttorirakennus.
Luonti: 20.12.2010
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 11.5.2010
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.