| Kymenlaakso | |
| Kouvola | |
| Kaipiaisen rautatieasema-alue | 200353 |
| Kiinteistötunnus: | 286-37-7055-1; 286-37-7055-2; 286-37-7055-3; 286-416-2-78; 286-416-2-551; |
| Muu tunnus: | 754-086 VARR |
| Kylä tai kaupunginosa: | Kaipiainen/ 37. k.osa |
| Kulttuurihistoriallinen tyyppi: | Liikenne |
takaisin |
|
Kuvaus |
| Kaipiainen oli koko rataverkostossa poikkeuksellinen ns saariasema, jossa rata kulki asemarakennuksen molemmin puolin, koska siellä junat pysähtyivät tasaamaan Pietarin ja Helsingin aikaeroa. Laajasta asema-alueesta on vain pirstaleita jäljellä ja itse asemarakennuskin on vain osa alkuperäistä. Näistä muutoksista huolimatta asema-alue on mielenkiintoinen ja siellä on rakennustyyppejä, joita ei ole muualla säilynyt. |
| Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 |
Historia |
| Historia |
| Kaipiaisissa pysähtyivät junat Pietarin ja Helsingin aikaeron vuoksi ja odotusaikana saatettiin nauttia ravintolan palveluista.
Kaipiaisten suuri asemarakennus jaettiin kahtia 1920-luvulla ja toinen puoli siirrettiin Uttiin palaneen tilallle. Kaipiaisten aseman suuruudesta ja loistosta on jäljellä enää pirstaleita, sillä vesitorni, molemmat pitkät veturiliiterit ja asuinkasarmi on purettu. |
| Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 17.11.2009 |
| Lähteet |
| Jussi Iltanen. Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat. Karttakeskus 2009.
Kirsti Hellgren, Sippolan historia. 1997. |
| Luonti: 17.11.2009 Viimeisin muutos: 27.8.2010 |
Suojelu |
| Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
| Prosessin tila: | Suojeltu |
| Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
| Luonti: 1.1.1900 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asemapäällikön talo |
|
||||||||||||||||||||
| Kuvaus |
| Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
| Luonti: 1.1.1900 |
| Suojelu | |
| Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
| Prosessin tila: | Suojeltu |
| Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAMUUTOS, VAHVISTAMATTA 2004
LR-alue, johon "...kuuluva puisto samoin kuin rakennusten lähiympäristö on kaupunkikuvallisista syistä pidettävä puistomaisessa kunnossa. Muutos- ja korjaustöiden yhteydessä rakennusten ulkoasu tulee pyrkiä säilyttämään nykyisellään. Uudisrakennusten sopeutumiseen ympäristöönsä on kiinnitettävä erityisesti huomiota". |
|
| Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 | |
Asemarakennus |
|
||||||||||||||||||||
| Kuvaus |
| Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= |
| Luonti: 1.1.1900 |
| Historia |
| Aemaa jatkettu 1881, vuonna 1922 osa asemarakennuksesta siirrettiin Uttiin, piirustukset vahvistettu 1868 toukokuussa (kenraalikuvernööri) |
| Luonti: 1.1.1900 |
| Suojelu | |
| Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
| Prosessin tila: | Suojeltu |
| Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAN MUUTOS, 2004, HYVÄKSYTTY VAI EI?
Suojeltava rakennus. Rakennustaiteellisesti tai historiallisesti arvokas rakennus. Rakennusta ei saa purkaa eikä siinä saa suorittaa sellaisia korjaus- tai muutostöitä, jotka turmelevat julkisivujen taiteellista tai historiallista arvoa. |
|
| Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 | |
Asuinkasarmi |
|
||||||||||||||||||||
| Kuvaus |
| Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
| Luonti: 1.1.1900 |
| Historia |
| Asuinkasarmissa on ollut mm. ravintolanpitäjän asunto. Kaipiaisessa oli ravintola, jossa ajan tasaamista valtakunnan rajan ylityksen jälkeen saattoi odottaa virvokkeita nauttien.
myynnissä 10/2004 |
| Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 |
| Suojelu | |
| Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
| Prosessin tila: | Suojeltu |
| Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAN MUUTOS, 2004, HYVÄKSYTTY VAI EI?
LR-alue, johon "...kuuluva puisto samoin kuin rakennusten lähiympäristö on kaupunkikuvallisista syistä pidettävä puistomaisessa kunnossa. Muutos- ja korjaustöiden yhteydessä rakennusten ulkoasu tulee pyrkiä säilyttämään nykyisellään. Uudisrakennusten sopeutumiseen ympäristöönsä on kiinnitettävä erityisesti huomiota". |
|
| Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 | |
Asuinkasarmin talousrakennus |
|
||||||||||||||||
| Kuvaus |
| Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
| Luonti: 1.1.1900 |
Eteläisen kaksoisvahtituvan talousrakennus |
|
||||||||||||
| Suojelu | |
| Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
| Prosessin tila: | Suojeltu |
| Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
| Luonti: 12.2.2010 | |
Kaivo |
|
||||||||
| Kuvaus |
| Koristeellisen kansirakennelman omaava kaivo sijaitsee tuloraitin varrella lähellä ravintoloitsijan asuntona ollutta asuinkasarmia. |
| Luonti: 12.2.2010 |
| Suojelu | |
| Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
| Prosessin tila: | Suojeltu |
| Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
| Luonti: 12.2.2010 Viimeisin muutos: 24.8.2010 | |
Kaksoisvahtitupa, eteläinen |
|
||||||||||||||||||
Kaksoisvahtitupa, pohjoinen |
|
||||||||||||||||||
| Kuvaus |
| Päätyyppi =asuinrakennus nykykäyttö= |
| Luonti: 1.1.1900 |
| Suojelu | |
| Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
| Prosessin tila: | Suojeltu |
| Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: ASEMAKAAVAN MUUTOS, 2004, HYVÄKSYTTY VAI EI?
LR-alue, johon "...kuuluva puisto samoin kuin rakennusten lähiympäristö on kaupunkikuvallisista syistä pidettävä puistomaisessa kunnossa. Muutos- ja korjaustöiden yhteydessä rakennusten ulkoasu tulee pyrkiä säilyttämään nykyisellään. Uudisrakennusten sopeutumiseen ympäristöönsä on kiinnitettävä erityisesti huomiota". |
|
| Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 12.2.2010 | |
Pohjoisen kaksoisvahtituvan kellari |
|
||||||||||||||
| Kuvaus |
| Päätyyppi =talousrakennus nykykäyttö= |
| Luonti: 1.1.1900 |
Veturitalli |
|
||||||||||||
| Kuvaus |
| Päätyyppi =huolto nykykäyttö= |
| Luonti: 1.1.1900 |
| Historia |
| Konttoriosa jäljellä, muu purettu. |
| Luonti: 1.1.1900 |
Liitetiedostot |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
|
![]() |
| × | ||
| < |
|
> |

takaisin

