Hämeenlinna-Tampere -radan vanha asemarakennus Lempäälässä edustaa Knut Nylanderin kaudella rakennettua asema-arkkitehtuuria. Asemarakennus on jäänyt uusiutuneen kylän keskelle.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.12.2013
Historia
Historia
Rakennusvuosi:1875 Lempäälän kanavan työmaalta siirtyi suuri joukko työmiehiä paremman palkan toivossa rautatietyömaalle kun ne ehtivät Lempäälään 1874. Asema tuli Lempoisiin. Vuoden kuluttua anottiin tavaranlastauspaikkaa Moision ja Messukylän välille Haukan torpan ja Sääksjärven välille. Sitä pidettiin tarpeellisena koska näillä teinoin olivat pitäjän parhaat metsät, joiden puutavara jouduttiin kuljettamaan maanteitse.
Lähtevä tavara oli ennen kaikkea puutavaraa ja maataloustuotteita. Saapuva tavara sisälsi siirtomaatavaroiden lisäksi mm. lumppuja, joita Valkeakosken tehdas kuljetti hevosilla perille.
Hämeenlinnan ja Tampereen välisen laivaliikenteen edellyttämän Lempoisten kanavan töitä jatkettiin 1871 ja 1873 voitiin kanavan sulut avata ja laiva kulkea kanavan läpi. Seuraava vuosi oli kanavan vilkkain, sillä samana vuonna valmistunut rautatie muutti kanavaliikenteen melkein yksinomaan puutavaraliikenteeksi. Arajärvi, Kirsti. Lempäälän historia. Tampere 1959.
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: Suojeluvuosi on 1994
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 5.12.2013
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.