Rataosuuden ainoa III luokan asemarakennus sijaitsee Kokkolassa Isokadun eteläisenä päätteenä. Kaupungissa on myös Suomen pikkukaupungeissa harvinainen Rautatientori asemalta koilliseen Rautatienkadun varrella.
Luonti: 1.1.1900
Historia
Historia
Rautatien rakentamista Seinäjoelta Ouluun jatkettiin 1884. Kokkolan kehitykselle ratkaisevaa oli, että rakentamismääräys sisälsi myös radan jatkamisen Ykspihlajan satamaan.
Oman lisänsä liikenteen kasvuun toi aikanaan Iisalmi-Ylivieska -radan valmistuminen 1920-luvulla.
Vuonna 2007 Rautatiekatua levennettiin ja samalla asema-aluetta kunnostettiin arkkitehtitoimisto Freese Oy:n suunnitelmien mukaan
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 25.8.2009
Lähteet
Hillevi Toiviainen. Kokkolan kaupungin historia, IV osa. Vaasa 1994.
Luonti: 25.8.2009
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900
Rakennukset ja rakennelmat
Asemarakennus
Muut tunnukset:
272-090-001 VARR
Runko:
Hirsi
Suunnittelija:
Bruno Ferdinand Granholm
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 25.8.2009
Kuvaus
Komea asemarakennus on toteutettu Oulun radan III luokan mallipiirustusten mukaan.
Asema-alueella on jäljellä ns vara-asema, joita rakennettiin 1941 suuremmille asemapaikoille sodanaikaista liikenteenohjausta varten.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 25.8.2009
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Päätöspvm:
9.12.1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Päätösviranomainen:
Ympäristöministeriö
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 28.11.2013
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.