Riipan seisakkeella on jäljellä tyyppipiirustusten mukainen pysäkkirakennus, mutta asuinrakennus talousrakennuksineen on purettu. Rakennus muutettiin asetinlaitehuoneeksi 1980-luvulla. Pysäkki on yksi harvoja säilyneitä tyyppinsä edustajia.
Luonti: 1.1.1900
Historia
Historia
Rakennusvuosi:1886 Seinäjoki-Oulu -rata rakennettiin 1884-86. Kälviällä rautatieasiaa käsiteltiin ensimmäisen kerran jo 1873 ja suhtautuminen siihen säilyi myönteisenä. Juna kulki pitäjässä Suonperän, kirkonkylän ja Riipan asemien kautta. Kälviän-Ullavan seudut elivät 1900-luvun alussa voimakasta siirtolaiskautta ja vuosittain satoja paikkakuntalaisia matkusti junalla satamakaupunkeihin jatkaakseen sieltä matkaa, useimmiten Yhdysvaltoihin. Henkilöliikenne päättyi 1990. Turunen, Harri (toim.) Kälviän ja Ullavan kirja. JYY:n kotiseutusarja n:o 31. Jyväskylä 1993.
Luonti: 1.1.1900
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900
Rakennukset ja rakennelmat
Asemarakennus
Muut tunnukset:
315-028-001 VARR
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 28.11.2013
Kuvaus
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= relekeskus?
Luonti: 1.1.1900
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 28.11.2013
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.