Hyvinkään vilkkaasta kolmen radan risteysasemasta on vielä jäljellä asema, posti ja museoksi muutettu Hangon radan asemanseutu. Asemarakennus on yksi neljästä säilyneestä arkkitehti C.A. Edelfeltin suunnittelemasta asemasta. Edelfeltin kautta on nykyisen rakennuksen keskiosa, jonka molempiin päihin lisättiin poikkipäädyt arkk. Bruno Granholmin suunnitelmien mukaan. Asemasta luoteeseen on ns. Koritsoninmäki muistona rataa rakentaneiden rangaistusvankien majoitustiloista. -VARA.
Luonti: 1.1.1900
Historia
Historia
Rakennusvuosi:1862 Hyvinkään asema sijoitettiin 1860-luvulla lähelle Nurmijärven ja Hausjärven pitäjien luoteesta kaakkoon kulkevaa rajaa. Asemanseudusta kasvoi kolmen radan risteysasema sen jälkeen kun Hangon rata valmistui 1873 ja Kytäjän-Karkkilan rata 1909-12. Asemakylän teollistuminen pääsi vauhtiin 1895 perustetun villatehtaan ansiosta. Hyvinkäälle sijoiittui myös VR:n keskuspuutarha 1873 paikalle missä nykyisin on Jussintori.. Asemapuisto on aikoinaan ulottunut asemarakennuksen ja vuoden 1875 paikkeilla rakennetun, nyttemmin puretun hotellin väliselle alueelle. - Tsaari Aleksanteri II vieraili heinäkuussa 1863 Hämeenlinnassa, minne hän matkusti junalla. Juna pysähtyi vajaaksi puoleksi tunniksi Hyvinkäällä missä yliopiston varakansleri, paroni Johan Reinhold Munck Erkylän kartanosta ja kapteeni Constantin Linder Kytäjän kartanosta olivat järjestäneet "thesoupen" keisarillisille seurueelle. - Kestikievatri siirrettiin asemalle Hyvinkäänkylän Ali-Anttilasta ja sen hoitajaksi määrättiin asemaravintolan hoitaja Moritx Bergman. Kestikievarin pito jatkui aina 1890-luvulle saakka jolloin se siirrettiin lyhyeksi aikaa pois palatakseen taas asemalle ja muuttuakseen hotelliksi. -Tavaramakasiini purettiin alikulkutunnelin tieltä 1994. Alanko Marja, 1985. Hyvinkään kulttuuriympäristön historiallinen kuvaus. Junnila Olavi 1994. Hyvinkään seudun historia. Hyvinkään kaupunki. Keisarin jun. Romanovit Suomen rautateillä. Suomen Rautatiemuseo, Vammala 1998.
Luonti: 1.1.1900
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900
Rakennukset ja rakennelmat
Asemarakennus
Muut tunnukset:
106-105-004 VARR
Muut tunnukset:
10640300180443P003 VRK vanha rakennustunnus
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
100780522K
Suunnittelija:
Carl Albert Edelfelt
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 8.10.2013
Kuvaus
Päätyyppi =liikenne nykykäyttö= liikenne
Luonti: 1.1.1900
Historia
Laajennus molempiin päätyihin(Granholm) 1891. Korjaus 1988, mm. ravintolasalissa.
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.