Malmin vanha asema edustaa lajissaan poikkeuksellista 1930-luvun alun rautatiefunktionalismia. Riihimäen, Kuopion, Hangon funkisasemista poiketen Malmilla asema on kaksikerroksinen ja ulottui silloisen radan yli.
Malmin asema jäi pois käytöstä kun uusi ylikäytäväasema valmistui vuonna 1986 kauppakeskuksen yhteyteen.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 24.3.2022
Historia
Historia
Helsinki-Hämeenlinna -radalle perustettiin pysäkki Malmin sotilasharjoitusaluetta varten 1871. Pysäkki korotettiin V luokan asemaksi 1873 ja 1878 se sai uuden asemarakennuksen (suunnitelma vuodelta 1875 VR-Yhtymän arkistossa).
Yhdyskunta aseman ympärillä kehittyi nopeasti ja Helsingin pitäjän hallinnollisena keskuksena siitä tuli taajaväkinen yhdyskunta.
Malmi oli 1930-luvulla vilkasliikenteisen radan pysäkki, jossa ei ollut varsinaista asemarakennusta. VR:n arkkitehdin Thure Hellströmin johdolla suunniteltiin 30-luvulla useita funktionalistisia asemarakennuksia betonista. Näin siirryttiin puuasemista 1920-luvun tiiliasemien jälkeen moderniin rakennustekniikkaan ja betonirakenteisiin.
Malmin aseman suunnitelma on vuodelta 1932 ja se rakennettiin valmiiksi nopeassa tahdissa runsaassa vuodessa.
Malmin asemalta johti useita teollisuusraiteita sekä sen pohjoispuolelta pistoraide vuonna 1894 perustetulle Malmin hautausmaalle. Tieyhteydet sinne olivat kehnot ja siksi seurakunnat rakennuttivat runsaan kahden kilometrin pituisen pistoraiteen. Ruumiiden kuljetukset jatkuivat vuoteen 1954 asti. Pistoraide on sen jälkeen purettu.
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 6.11.2009
Lähteet
Aulikki Litzen-Jukka Vuori, Helsingin maalaiskunnan historia 1865-1945. Jyväskylä 1997.
Jussi Iltanen, Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat. Karttakeskus. Keuruu 2009.
Luonti: 29.8.2008 Viimeisin muutos: 6.11.2009
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900
Rakennukset ja rakennelmat
Asemarakennus
Muut tunnukset:
091-294-001 VARR
Muut tunnukset:
091418000704460103 VRK vanha rakennustunnus
Rakennustunnus (VTJ-PRT):
1019573968
Runko:
Betoni
Suunnittelija:
Thure Adolf Hellström
Rakennuttaja:
Valtionrautatiet
Luonti:1.1.1900 Viimeisin muutos: 29.8.2008
Kuvaus
Malmin vanhalla asemalla on rautatiearkkitehtuurissa poikkeuksellinen ratkaisu, jossa rakennuksen alempi kerros on puolittain avoin kahden raiteen ylittävä katos. Yläkerros on kadun tasossa olevassa yläkerroksessa on odotussali, josta siirrytään portaita alas junan kulkutasolle.
Arkkitehtuuri on yhdistelmä funktionaalista pelkistettyä suoralinjaisuutta ja 20-luvun klassistisia detaljeja (pyöröikkunat, suurten ikkunoiden ruudutus, odotussalin pylväs sekä eteläisen julkisivun ikkunoiden sijoittelu ja suhteet).
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 17.10.2008
Suojelu
Suojelun väline:
Rautatiesopimus 1998
Prosessin tila:
Suojeltu
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö:
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 23.10.2013
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.