Tutkijat Vesa Laulumaa ja Satu Koivisto Museoviraston Arkeologisista kenttä-palveluista tekivät Liikenne-viraston tilauksesta Espoo-Salo ratalinjauksen arkeologisen inventoinnin 22.4.–2.6.2017. Espoon keskuk-sesta Salon keskustaan kulkevan linjan pituus on noin 95 kilometriä ja inventoidun maastokäytävän leveys oli 400 metriä, 200 metriä suunnitellun linjauksen molemmin puolin. Linja kulkee Espoon ja Salon lisäksi Kirkkonummen, Lohjan ja Vihdin alueella.
Kenttätöissä löytyi 19 uutta kohdetta ja tarkastettiin 26 ennestään tunnettua kohdetta. Uusia kohteita löytyi melko tasaisesti koko linjalta. Esihistoriallisia kohteita löytyi 2 kpl, Espoon Hemängsberget 2:n ja Vih-din Huhmarjärvenuoman kivikautiset asuinpaikat. Historialliseen aikaan ajoittuvia kohteita löytyi 16. Näistä on torpanpaikkoja 4, rajamerkkejä 4, hiilimiiluja 2, kiviröykkiöitä 2 asuinpaikkoja 1, louhoksia 1, tienpohjia 1 ja kalkkiuuneja 1.
Ennestään tunnettuja kohteita tarkastettiin 26 ja niistä 14 oli kivikautisia asuinpaikkoja. Asuinpaikkojen kohdalla selvä keskittymä, 7 kpl, on Muurlanjoen tuntumassa Salossa. Muut kivikautiset asuinpaikat sijait-sevat Lohjan ja Espoon välillä. Merkittävimmät muutokset aiempiin tietoihin tulivat Fiulmaakarinahteen ja Svartbäckträsketin kivikautisten asuinpaikkojen kohdalla, jotka osoittautuivat laajemmiksi kuin aiemmin oli arvioitu. |