Keisarin tie on rakennettu 1600-luvulla yhdistämään Kajaanin ja Oulun linnoja. Tie on kulkenut Oulusta Säräisniemelle Oulujärven länsirannalle, josta matka kohti Kajaania on jatkunut Oulujärven yli joko vesitse tai jäitse. Historiansa ensimmäiset vuosikymmenet tie soveltui vain ratsukäyttöön ja lienee saatu ajokelpoiseksi 1700-luvun puolivälissä.
Orikankaan eteläpuolisessa notkelmassa tavattiin 2006 inventoinnissa jäänteitä vanhasta ojasillasta, joka näkyi osittain hiekan ja tupeen alta. Sillan leveys oli 3,2 m ja se on todennäköisesti tehty tien suuntaan asetelluista puunrungoista ja tiivistetty ajokelpoiseksi kasaamalla maata päälle. Puiden päät eivät olleet näkyvissä. Noin 80 metrin alavin osuus on vuoden 2006 perusteella katsottu kiinteäksi muinaisjäännökseksi.
Vuonna 2024 kohteeseen tehtiin kaksi koeojaa/-kuoppaa. Toinen lähelle kohteen pohjoispäätä tien itälaitaan, toinen jokseenkin notkelmasta länteen laskevan ojan kohdalle tien länsilaitaan. Kummassakin koekupassa erottuu vanhoja tiekerroksia myöhäisten tasauskerrosten alla. Eteläisessä kuopassa kerrostumissa todettiin myös maatuneen puun kerros. Vuonna 2006 havaitusta puurakenteesta ei tehty havaintoja. Tietä on ilmeisesti tuon jälkeen tasattu tuomalla paikalle maata.
Luonti: 26.1.2023 Viimeisin muutos: 7.4.2025
Tutkimukset
Maria Suvanto inventointi 2006
Huomautuksia: Vanha Oulu-Kajaani-Maantie. tieinventointi Utajärveltä Kajaaniin.
Luonti: 26.1.2023
Jussi-Pekka Hiltunen ja Maria Södö tarkkuusinventointi 2024
Luonti: 7.4.2025
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.