Kohde sijaitsee noin 6 km Kokkolan keskustasta itään, Perhonjoen länsirannalla ja joen rannasta n. 50-150 m:n etäisyydellä. Itä-länsisuuntainen kärrytien pohja ylittää Perhonjoen entisen sivuhaaran, joka on nykyisin lähes kokonaan kuivunut. Tienpohja jatkuu luoteessa sijaitsevan avohakkuualueen reunaan saakka.
Tienpohjan kiveys on n. 1,5 leveä. Erittäin selvänä kiveys erottuu n. 20 m:n matkalla ja yhteensä havaittavan kivetyn tienpohjan pituus on n. 120 m. Entisen uoman kohdalla on säilynyt myös silta-arkku. Kärrytien pohja noudattaa nykyistä Äijänsaareen johtavaa luontopolkua.
Korkeuden perusteella arvioiden osa tiestä on voinut olla käytössä aikaisintaan 1600-luvun
loppupuolelta lähtien. Isojakokartasta käy hyvin ilmi alueen 1700-luvun lopulla vallinnut topografinen tilanne. Äijänsaari oli yli puoli kilometriä pitkä saari, jonka etelä- ja itäpuolella oli useita pienempiä saaria. Saaren länsipuolelta virtasi joen sivuhaara.
Vuoden 2025 tarkastuksessa kärrytien pohjan todettiin olevan ennallaan. Tiepohja on edelleen aktiivisessa käytössä opastettuna luontopolkuna.
Luonti: 3.1.2008 Viimeisin muutos: 28.4.2025
Tutkimukset
Jaana Itäpalo inventointi 2007
Huomautuksia: Kantakaupungin yleiskaavan suunnittelualue 2030. Arkeologisten kohteiden inventointi. Kohde 6. K. H. Renlundin museo.
Luonti: 3.1.2008
Lauri Skantsi/K.H.Renlundin museo tarkastus 2025
Luonti: 28.4.2025
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.